Monday, June 2, 2014

RADIASI punca KEMANDULAN?






Dalam kedudukan stand by atau menyala tapi tidak digunakan , telefon tetap memancarkan sinaran elektromagnet . Jika diletakkan di seluar atau dekat dengan organ pembiakan lelaki , sinaran tersebut boleh menjejaskan pengeluaran sperma dan tahap kesuburan lelaki .

" Kerana radiasi telefon bimbit boleh meningkatkan kadar testosteron di dalam tubuh , maka kesannya adalah kualiti dan jumlah sperma berkurang , " tulis para penyelidik dari Queen 's University di sebuah jurnal ilmiah , seperti dikutip dari indiavision , Rabu ( 22/6/2011 ) .

Berbanding dengan tahap radiasi saat melakukan atau menerima panggilan telefon , tahap radiasi telefon bimbit dalam keadaan stand by memang lebih kecil . Namun risikonya terhadap sistem pembiakan lelaki tetap tinggi , kerana masih menyisakan risiko mandul sebanyak 30 peratus .

Para penyelidik menyarankan para lelaki untuk tidak memenangi telefon bimbit dalam keadaan menyala . Jika tidak benar - benar dimatikan , sebaiknya telefon disimpan di beg atau tempat lain yang tidak membolehkan kenalan langsung dengan bahagian tubuh yang dekat dengan organ pembiakan .

Meski demikian , tidak semua pakar sependapat dengan hasil penelitian para ahli di Kanada tersebut . Shivani Sachdev Gour , perunding kesuburan dari Isis Clinic di Delhi , India mengatakan bahawa radiasi telefon bimbit bukan pencetus utama kemandulan pada lelaki .

Shivani mengatakan beberapa kes ketidaksuburan lelaki disebabkan oleh pencemaran racun dari persekitaran , sedangkan sebahagian besar memang tidak diketahui penyebabnya . Namun bukan bermakna telefon bimbit boleh dikambinghitamkan sebelum ada bukti yang cukup kuat .

" Harus ada kajian lanjutan dengan skala lebih besar untuk memastikan kesan tersebut . Bagaimanapun telefon bimbit sudah menjadi bahagian hidup manusia masa kini sehingga kesannya sangat besar jika tidak boleh digunakan , " ungkap Shivani . ( saat )

Maka kita haruslah prihatin dengan isu ini.
Walau bagaimanapun bukan telefon bimbit sahaja yang menyumbang kepada tahap radiasi yang tinggi, penggunaan laptop juga merupakan sumber radiasi kepada tubuh badan kita.

Maka satu langkah yang bijak harus di ambil. kita tak dapat mengelakkan penggunaan alat2 gadjet ini, tapi apa yang boleh kita ambil adalah langkah bagi mengatasi kadar radiasi daripada terus mempengaruhi kadar radiasi tubuh kita.

MX TEAM Network ada jawapan dan langkahnya..



Kerana Kami Prihatin..Lindungi Generasi Kita...

No comments:

Post a Comment